handdator

Visa fullständig version : Akut färgasarfråga 390 bb!

Anderssonsgalaxie
2005-10-18, 20:08
Behöver hjälp med vad jag ska välja för förgasare till min 390 FE BB, Motorn är nybyggd och kommer att köras med Edelbrock RPM performer alutoppar, Crane rullvippor, Hooker Supercomp headers, Holley streetdominatorinsug, Brytarlös/elektronisk tändning, kammen minns jag inte på rak arm vad det blev, Kommer köras med preppad C6:a med ca 3300 i stall.

Så! Hjälp tack? Är lite nybörjare..

Kan en Holley 780cfm doublepumper göra jobbet ordentligt?

Behöver veta vad jag ska köra för storlek på soppapumpen med.

Tacksam för svar!

Nova Jörgen
2005-10-18, 21:33
Jag skulle utan tvekan välja en Holley 750 med vacum öppnade sekundärer, List nr 3310-xx En mycket prisvärd och bra allround förgasare.

Vill du absolut åka dubbelpump förgasare så räcker en 750 cfm.

Är bilen bara för race så skulle jag välja en Holley 750 HP dom är dock ganska dyra.

Angående bränslepump, så är det viktigt att du har en tillräckligt grov bränsleledning hela vägen från tanken och framåt. En 1/2 tums ledning och en bra högvolyms mekanpump kommer att funka utmärkt.

Ha de'

Nisse Hult
2005-10-18, 21:55
Här kan du bilda dej en uppfattning om läget:
http://www.carburetion.com/calc.asp

Anderssonsgalaxie
2005-10-19, 15:51
Jag tackar för svaren gott folk, Ser ut som att det blir en 750cfm, Bilen kommer mestadels att köras på gatan, Dock även en del bana om jag hinner matcha bromsarna med prestandan på bilen..

Så pass grov ledning som 1/2"? Jag tackar och tar emot, Tur att man är rörläggare då, Så kan man plocka på sig ett längde 1/2" rostfritt på jobbet och bocka till efter bilen.. :P

Återigen, Tack!

Tbolt
2005-10-24, 10:24
Nyheten om ett sådant här projekt måste man ju bara få spinna vidare på lite grann. Av ditt användarnamn så förstår jag att det rör sig om en stor och troligen tung bil, vilken årsmodell? Kommer du köra den i "all steel" eller har du köpt en massa glasfiber?
Att du valt att bygga på 390 förstår jag är en tillgång/ekonomifråga. Annars tror jag säkert att både topper och annat skulle svara bra på 30 eller kanske rent av 60-70 ci. till. Fast detta kanske du lämnat för framtida utveckling. Det finns ju t.o.m. nygjutna 427-block att köpa numera. :wink:
Med bromsar så förmodar jag att du menar att du har trummor runt om i nuläget. Så visst är en uppdatering till skivor att föredra. Fast det finns fortfarande Stockbilar med trummor som kör runt 11.0 så det kan nog fungera det också. Dessutom är det ju ingen som kräver att man ska köra för allt vad tygen håller från första försöket. Det går ju att börja med låga startvarv och tidiga växlingar och när man sen tycker det behövs så uppdaterar man bromsarna. Det viktigaste är ju att komma igång och ha kul.

Nova Jörgen
2005-10-24, 22:23
Nyheten om ett sådant här projekt måste man ju bara få spinna vidare på lite grann. Av ditt användarnamn så förstår jag att det rör sig om en stor och troligen tung bil, vilken årsmodell? Kommer du köra den i "all steel" eller har du köpt en massa glasfiber?
Att du valt att bygga på 390 förstår jag är en tillgång/ekonomifråga. Annars tror jag säkert att både topper och annat skulle svara bra på 30 eller kanske rent av 60-70 ci. till. Fast detta kanske du lämnat för framtida utveckling. Det finns ju t.o.m. nygjutna 427-block att köpa numera. :wink:
Med bromsar så förmodar jag att du menar att du har trummor runt om i nuläget. Så visst är en uppdatering till skivor att föredra. Fast det finns fortfarande Stockbilar med trummor som kör runt 11.0 så det kan nog fungera det också. Dessutom är det ju ingen som kräver att man ska köra för allt vad tygen håller från första försöket. Det går ju att börja med låga startvarv och tidiga växlingar och när man sen tycker det behövs så uppdaterar man bromsarna. Det viktigaste är ju att komma igång och ha kul. Jepp! Åker trummor runt om 11.27/188 km/h det funkar bra att bromsa ordentligt EN gång, men det ska inte göras några "omtag" innan man fått ner farten ordentligt. (bilen är bygd med siktet inställt på Stock klassen)

Mvh.

Tbolt
2005-10-25, 07:53
Ja du får väl lycka till du med Jörgen. S/SS får gärna växa oavsett vad bilmärke folk väljer men nu är jag mest intresserad av att höra mer om Anderssons Galaxie.

Anderssonsgalaxie
2005-10-25, 16:41
Tjo.

Galaxien min det är en gatbil, Kommer säkert att prova på någon repa på banan här nere i Malmö.

Årsmodellen är 65, 2 dörrars HT såld ny i Stockholm 1965, Var vit även då, Och med 390" & manuell låda på den tiden, Har sedan Stått ifrån 1979 till byggets påbörjande 2001 eller 2002, Är numera besiktigad och godkänd, om än med en del "onda ögon" från bilbekämpningen.. =)
Så efter 28 år i dvala så började den rulla nu i Augusti efter en del snabbplock för besiktning.

Bilen är ett påbörjat Nascarbygge som jag köpte ifrån Sthlm i somras, Tyckte stuket var helskoj så jag slog till, #41 Vit/röd, om någon sett den tidigare, Är på omslaget till decembernummert av Power 2003, Även på diverse andra platser.
Och nu kan man ju inte sluta, Jag gör allt jag kan för att fortsätta på projektet, Det har gått ut 50-60.000:- på bilen redan under de månaderna jag ägt den nu, Och över 100.000:- lades det ut av förra ägaren, Utöver köpet av bilen.. Usch vad allt ska kosta, Men roligt har man!
Motorn ligger för närvarande i bitar, Ska upp i borren och stressas upp en ynklig bit innan den sätts ihopa igen, Lurar även på om jag ska byta ut stakarna redan till detta året, Tänk om godis hade varit gratis..
Skivbromsar vill jag mest ha för att jag vet hur jag själv fungerar, Så som jag kör ibland så vill man kunna stanna med.
Bakaxeln kommer uppdateras med diffbroms och en trevlig utväxling, Förhoppningsvis finns det pengar till det med under vintern.

Har inga somhelst hemsidekunskaper eller så, Annars hade jag kunnat låta intresserade följa projektet med bilder & text.

Något specifikt du undrar över Tbolt? Isåfall svarar jag gärna så gott jag kan..

Mvh //Pontus.

Nisse Hult
2005-10-26, 15:22
Har inga somhelst hemsidekunskaper eller så, Annars hade jag kunnat låta intresserade följa projektet med bilder & text.
Du kan lägga upp en ny tråd under Projekt och skicka upp lite bilder med kommentarer, Max 640X480
Så kan vi följa bygget därifrån. Det vore kul.

Tbolt
2005-10-27, 12:03
Jo jag är mycket bekant med denna bil och har sett den många gånger i garaget i Östergötland där den stod i många år. Fast det som imponerande mer var det som stod brevid. Tyvärr så gick inte alla grejerna samma väg vid försäljningen. sedan tog väl Ted W. över och Nascarstukade den. Jag tror att han även deltog i något Heron Hillclimb eller liknande.
Jag var faktigst på väg att köpa en precis likadan 390/4-vxl för över 20 år sedan (inte samma bil). Det var bara att när jag hade bestämt mig så backade säljaren och ville ha bilen kvar.
Det roliga med denna modell är annars utvecklingen av chassiet. Allt är nytt sedan -64 och Fordarna var grymma på ovalerna detta år. Jag tror också att detta var första året för skivbromsar på fullsizarna vilket underlättar för dig när du ska byta. Fast du kanske tänker dig värre än orginal.
Glöm bara inte bort det där jag sa om kubik. Det är bättre att lägga pengarna på en större motor på en gång även om det innebär att man får vänta på gosakerna nått år extra.
Lycka till! Jag ska följa ditt projekt med spänning och dyker kanske upp i Malmö nångång nästa sommar trots 50 mil enkel.

Anderssonsgalaxie
2005-10-27, 16:30
Jo jag är mycket bekant med denna bil och har sett den många gånger i garaget i Östergötland där den stod i många år. Fast det som imponerande mer var det som stod brevid. Tyvärr så gick inte alla grejerna samma väg vid försäljningen. sedan tog väl Ted W. över och Nascarstukade den. Jag tror att han även deltog i något Heron Hillclimb eller liknande.
Jag var faktigst på väg att köpa en precis likadan 390/4-vxl för över 20 år sedan (inte samma bil). Det var bara att när jag hade bestämt mig så backade säljaren och ville ha bilen kvar.
Det roliga med denna modell är annars utvecklingen av chassiet. Allt är nytt sedan -64 och Fordarna var grymma på ovalerna detta år. Jag tror också att detta var första året för skivbromsar på fullsizarna vilket underlättar för dig när du ska byta. Fast du kanske tänker dig värre än orginal.
Glöm bara inte bort det där jag sa om kubik. Det är bättre att lägga pengarna på en större motor på en gång även om det innebär att man får vänta på gosakerna nått år extra.
Lycka till! Jag ska följa ditt projekt med spänning och dyker kanske upp i Malmö nångång nästa sommar trots 50 mil enkel.

Där ser man.. Det verkar faktiskt som en del folk känner till den, Roligt.
Har fått höra historien om bilen, Det dök upp ett mail en dag där en "hemlighet" nämndes, Och den fick jag senare berättad för mig, Skoj med lite historia!
Tråkigt nog ja, Så försvann de saker du nämner, Men Prisbilden på bilen hade nog vart onåbar för mig med de sakerna, Såg ett par toppar gå för närmare 9000 dollar härom månaden, Hujedamig.
Precis, Bilen hamnade hos Ted, Och sedan hos en kollega till honom som jag köpt den ifrån därefter.
Maskiner kan man alltid byta ut i framtiden, Jag är bara 21 så jag har tid på mig förhoppningsvis.. =)
Får se vad det landar på med denna uppsättningen..

Bilen kommer säkerligen synas en del runtom i landet under sommaren som kommer.

För övrigt så ska jag försöka hålla Projektsidan "Up to date".

Hojta till om du ska ner, Så ska jag se till att ha kaffet klart.. ;)