Visa fullständig version : Stiftfärg!!
Well,,
Om detta skall mäta sig med de amerikanska forumen så är det väl bara att dra sitt strå till stacken och ställa lite intelligenta ?? frågor!!
Så:
Påverkas isolatorfärgen av luftskruvarna,, eller är det i princip bara huvudmunstyckena som sätter färgen?
Frågan är:
Min 383:a (numera 391!!)
Har en helt ny Holley 3310 750 vacsec gasare och stiften var mörka och feta.
Styckade om från 72 main till 70 samt ändrade valve från 65 till 85.
Resultat,, bättre gång på mellanvarv, nästan helt vita stift,, samt fortfarande rejäl överkonc på tomgång,, känns direkt i ögonen att den går fett vid ca 1000rpm.
Läst om borrade hål i spjällplattorna!
Kan det vara en ide?
Har ca 12" Hg vid tomgång så suget finns där!
Borde kanske gå upp till 72 igen eller annat valve,,??
Har kurvat om fördelaren oxå sedan munstycksbytet,, kan vara det som påverkat färgen.
Vad borde vara normalt för min motor?
70-72?annat?
Och som frågan löd,, påverkar idle skruvarna isolatorfärgen?
MVH Olle B
Magnus_H
2003-07-02, 21:32
Jag vet inte, men jag kom på att jag har en fil om inställning av Holley förgasare liggandes på datorn.
Där kanske det står någonting användbart?
Den kommer från http://www.bob2000.com/carb.htm
Lycka till! :)
OK,, Har ni kört dom däringa hålen i spjällplattorna?
För bättre luftning vid tomgång alltså?
Sätter dit mina 72:or igen,,
Nån som har tips om bestyckning för min 383:a??
MVH Olle B
Nova67ss
2003-07-19, 10:05
Har både läst och använt mej av den metoden, och det fungerar specielt med väldigt vassa kammar och dåligt vacum....
ideen är att du inte kan stänga spjällen ner till tomgångs "slitsarna" i nederkant på spjället pga. att motorn behöver mer luft.. så istället öppnar man spjällen och har tomgång via bränsle spill via bostrarna. och det går DÅLIGT att justera..
1á tricket är att borra ett hål i vardera primär spjällen och därefter justera ner spjäll öppningen tills motorn återigen drar bränslet via "slitsarna" (tomgångskretsen)..
2á annat trix är att öppna upp sekundär sidans spjäll lite med ställskruven till dessa.. sitter på undersidan spjällplattan så fuggen måste loss från insuget..
3á Yttreligare trix är att bygga om sekundärsidan så att även den får en tomgångskrets med tomgångsnålar och ställskruv för spjäll öppning
Snabbast och utan att ångra sej så skulle du i första hand prova trix 2... om det är luft som saknas prova att öppna upp sekundär spjällen lite..
Se även efter HUR MYCKET primärspjällen är öppna.. kolla hur mycket av tommgångs slitsen (transferslot) som spjället täcker/lämnar fritt.. Är spjället helt ovanför dessa slitsar är T.G. kretsen ej i bruk. öppna Sec spjäll stäng prim spjäll, prova, prova prova....
Du har en power valve som ger tillskott vid 8,5 in/hg (vacuum).
Hur mycket vacuum har du i maskin på tomgång med driven i?
Är det så att power valven är öppen på tomgång med driven i?
Ett riktvärde är halva värdet av vad motorn ger i neutralläge.
Exempelvis en power valve med värdet 6in/hg om motorn ger 12in/hg.
Har du kontroll på tomgångsblandingen genom skruvarna,eller får du skruva mycket innan det blir någon skillnad?
Det är sällan man behöver ändra primär bestyckningen,däremot är det inte alltför sällan att man blir tvungen att öka mängden tomgångsblandning genom att förstora tomgångskretsen och därigenom få kontroll på tomgångsblandningen,när man har en vassare kam än original.
Då får man bättre fyllnadsgrad och högre vacuumvärde.
Sen kan man ju hjälpa till med mer initial förtändning,och en "kortare" tändkurva.
När du gjort dessa inställningar kommer du att upptäcka att du kan använda insugningsvacuumet direkt till vacuumklockan på fördelaren och därigenom hjälpa motor gå svalare och även få en aning bättre bränsle-ekonomi.
Färgen på stiften kollas i slutet på gängorna(ringen),inte isolatorn.
Tack ni båda sista inläggare!
Jag har ca 12-13 i vakum, skall kolla igen för säkerhets skull.
Tror faktiskt att jag bara mätte i "N" läge!
Tomgångsskruvarna spelar stor roll och med dom helt inskruvade,, även om andra sidan är öppen,, stannar motorn direkt.
Funkar vid 1/2 varv men går inte rent.
Ren gång vid ca 1 1/4, sedan spelar det ingen roll att jag ökar.
Kör med mina 72:or igen och motorn går bra,, jäkligt bra!! :D
Bara susar upp i varv och ingen tvekan från 1000-6500.
Luktar lite mindre soppa nu med nya powervalvet,, (85)
MEN,,
Det kan ju vara så att 65 är mer rätt och det gamla var blåst efter ett antal backfires!?
Stiftfärgen på gängkanten?
Den är nästan alltid svart!
Blir det inte lite väl lean" ifall den skall vara ljusbrun!?
Återkommer i frågan och redovisar vakum i "D" läge senare.
MVH Olle B
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Jul/20037238868833921412603.jpg
Med kontroll på skruvarna menar jag att om dom skruvas in så motorn sämre (lägre vacuum), och när dom skruvas ut så går motorn sämre (lägre vacuum).
Om det inte blir nå´n skillnad efter ett visst antal varv ut så är tomgångskretsen i förgasaren ej tillräcklig(förutsatt att inget annat är knas).
Ju mer överlapp en kam har ju sämre blir signalen till tomgångsdelen med följd att motorn föröker ta blandning genom huvudsystemet p.g.a. att man har blivit tvungen att öppna spjällen för att motorn ska gå överhuvudtaget.
Kuren är att antingen minska lufttillförseln i tomgångskretsen eller att öka tillskottet av bränsle i tomgångskretsen så att motorn får tillräcklig mängd blandning till blandskruvarna.
WestbayCruiser
2003-08-05, 08:34
HAr tomgångs kretsen påverkan på gaspådrag? jag trodde bara att den påverkade när bilen stod på tomgång.. ? jag trodde inte att den spelade sås stor roll när man väl gav gas..??
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.