handdator

Visa fullständig version : Möte med politiker

Tbolt
2005-10-13, 11:14
Jag noterade att det i lokaltidningen för en tid sedan annonserades ut att en riksdagsledamot skulle besöka orten där jag bor. En i och för sig inte så uppseendeväckande händelse men i detta fall handlade det om att möta väljarna för en frågestund.

Jag bestämde mig för att gå iväg för att om möjligt ställa en fråga om vår bilhobby. Jag kom dit först i slutet av frågestunden men förstod med ens att jag var välkommen. Någon i den lilla samling jag mötte sa nämligen "-ja men nu kommer det någon". Det innebar att jag fick gott om tid för att ställa min fråga och hon fick nära en timmes information om situationen inom vår hobby.

Det var då jag insåg vilken möjlighet vi har här. För är inte dylika tillställningar mer välbesökta än så här så har vi alla möjligheter i världen att föra fram vår sak. Det viktiga är dock att man är något sånär påläst när man går dit och inte för fram förslag som är alldeles uppåt väggarna. Dessutom ingår en normal portion av hyfs i ens uppförande.

Jag föjde debatten angående beskattningen av bilar/bränsle på ett annat forum för en tid sedan. Där fick man alldeles för många skräckexempel på personer som man inte skulle vilja ställa framför en politiker. Risken är då överhängande att vi mister de små fördelar vi har idag d.v.s. 30-årsregeln och besikningen av amatörbyggda fordon.

Därför börjar jag här eftersom jag anser att detta är ett forum där deltagarna håller diskussionen på en vettig nivå. Jag vill alltså uppmana er att hålla utkik efter liknande arrangemang på era hemorter och sedan gå dit och föra fram vår sak. Det är bara elva månader kvar till valet så vänta inte. Ju längre tiden går desto mer välbesökta kommer nämligen dessa tillställningar att bli och då riskerar vi att komma i skymundan av de stora ämnena som : skola, vård och omsorg.

Jag emotser sedan en kommentar här på forumet från var och en av er som haft ett möte med någon politiker och då helst under denna tråd. Vad som ska tas upp vid dessa möten går ju alltid att resonera om här i förväg. Personligen så tycker jag att det handlar mer om att försvara det vi har än att skaffa oss nya fördelar. Det mest utskiljda undantaget från detta är väl i så fall möjligheten att få köra legal streetracing/dragracing. Något som man kan diskutera med såväl kommun- som riksdagspolitiker. Skulle det sedan bli så illa att jag inte får några svar på detta upprop får man dessvärre dra slutsatsen att viljan att försvara vår hobby är mycket låg bland dess utövare.

Personligen så tackade jag tillsist för hennes tid och emotser svar på min fråga så småningom. Det är ju ingen mening att pressa en politiker på svar omgående när det dessutom handlar om ett ämne där personen i fråga inte är så insatt. Dessutom är det tid så det räcker för att hinna få ett svar i god tid innan valet. Vid tidpunkten för detta svar kommer jag också att presentera såväl fråga som svar på detta forum.