handdator

Visa fullständig version : charger bränslegivare

Fritzon
2005-05-16, 23:01
Jag monterade ner tanken på min Charger idag, för att kolla hur givaren så ut, för mätaren visa halv, när tanken är full..
Det verkar som om givaren inte går att plocka ut ur tanken, kan det stämma? så att man måste man köpa ny tank komplett med givare?

Mvh
Tobias

Patrik 440
2005-05-17, 18:51
Det verkar som om givaren inte går att plocka ut ur tanken, kan det stämma? så att man måste man köpa ny tank komplett med givare?

Mvh
Tobias

Hej !

Tror helt klart att givaren går att få ur med en del trixande.

Skall snart prova på lite trixande själv när jag skall byta givare på min NewYorker.

Mvh Patrik

Nisse Hult
2005-05-18, 07:54
Och du har uteslutit mätarfel genom att jorda kabeln?

Fritzon
2005-05-18, 12:13
Jajamen! mätaren steg till mer än överfull...

MeFirstCharger70
2005-05-19, 14:24
Problemet är endera dålig jord eller det lilla huset var själva givaren för bränslemängden finns. När du kikar in i huset så ser du en vipparm som har en "kula" på spetsen, den armen rör sig/gnider emot ett bundet metall stycke innuti huset. Kolla om vipp armen/kulan har kontakt mot metall stycket hela vägen när du rör flotör armen upp och ner. Om inte kontakt finns så visar din mätare fel. Mätaren fungerar genom att mäta motstånd.

Motståndet ska vara runt 73 ohm (+-12 ohm) när den visat tomt och 9.6 ohm (+-1 ohm) när full. Volt/Ohm mätarens + till sändaren, - till bra jord.

Kolla oxå att flotören inte läcker.

När man tar loss sändaren. Själva sändaren sitter fast med en låsring. Knacka loss lås ringen och dra ut sändaren med en roterande rörelse, annars fastnar flotör armen. När du sedan sätter tillbaka sändaren så se till att den kommer rätt väg, alltså att flotör armen är neråt!!!

/Tommen

mårten
2005-05-19, 20:35
Plockade ut min gamla givare häromdan. Med lite snäll knackning på låsringen som Tommen MFC säger lossnade den snällt.

Patrik 440
2005-05-20, 08:48
Själva sändaren sitter fast med en låsring. Knacka loss lås ringen och dra ut sändaren med en roterande rörelse, annars fastnar flotör armen.
/Tommen

Hej !

Rekomenderas det att byta låsringen eller funkar den fint flera gånger?
Fick med gummipackning till min nivågivare men inte någon låsring.

Mvh Patrik

Nisse Hult
2005-05-23, 12:22
Låsringen funkar fint att återanvända.

Patrik 440
2005-05-24, 04:52
Låsringen funkar fint att återanvända.

Hej !

Tackar för svaret !

Då gäller det bara att tamja att tanken är i stort sett tom när mekarsuget infinner sig. :)

Mvh Patrik

Nisse Hult
2005-05-24, 08:03
Jag vet inte hur din låsring ser ut men dom jag lossat har haft ett antal vingar som sticker upp.
Jag tar ett 6-10 mm plattjärn av lämplig bredd, ev modiferat för frigång för armaturen.
Med en rörtång vrider jag sedan loss ringen.
Att knacka loss den kan leda till gnistbildningar och brukar skada vingarna duktigt.
Gör rent noga så du inte får ner grus i tanken + att plattjärnet kommer så långt ner som möjligt för att inte vrida sönder vingarna.
Det är lätt gjort då ringen kan sitta duktigt fast.