Visa fullständig version : Dåliga vibrationer...
Tjena!
Har lite bekymmer med vibrationer från 110 och uppåt, troligen mellanaxeln. Det finns glapp i utgående axel ur lådan om man känner på yoken upp och ned men inget om man vrider fram och tillbaka(alltså inget splinesfel) Lådan är en TH 400. Hur mycket glapp kan det vara? Finns det nån typ av bussning därbak? Styr den isåfall runt yoken eller utgående axel i lådan? Har aldrig behövt riva nån låda så jag undrar 8)
//B-O
GS455-71
OBS detta är bara vad jag tror.
Om du inte känner något glapp, så är det så litet att jag TROR inte det ger några vibbar.
Jag tror mer på bakdäcken även om det kanske låter amatörmässigt.
Jag råkade utför vibbar på en bil och sökte fel överallt, det var däcken.
Hade inte dugit till en bmw ens... då kan du tänka dig... lycka till med sökandet och låt oss veta vad det var när du finner det.... Ron
Tjena Ron!
Har förvisso gamla däck :( ...dom försvinner nog helt i en vild filmad burnout fram mot hösten :D :D men det är nog ialla fall två millimeter glapp upp och ned i lådan :( .
Fick höra en teori att mellanaxeln är lite vriden så att korsen har hamnat ur sin linje... vet inte hur mycket det kan göra heller.. försöker att leta rätt på felet så får vi se :D
//B-O
GS455-71
Har det blivit glapp i knutarna eller ändrat läge, ja då har du nog vibbarna där.
Glappande knutar kan verkligen få bilen att dansa samba.... Ron
Kan inte GM's lådor, men 727an har en lång bussning i struten som lagrar utsidan av yoken.....
Du kanske kan testa med det gamla beprövade knepet att balansera kardan med slangklämmor :)
/Stefan
Garagekungen
2003-07-01, 11:56
GS455
Det är mycket enkelt att åtgärda glappet i utgående axeln (yoken). :D
Yoken är lagrad i den bakersta struten, det sitter ett glidlager aldeles innanför packboxen som yoken lagrar i. Yoken skall vara helt utan glapp... :(
Ställ bilen så den lutar framåt (på pallbockarna), så slipper du antagligen tappa ur oljan, annars måste du tömma ur oljan först.
Ta bort bakersta struten, byt lager (och packbox), bulta tillbaka - SOMMAREN RÄDDAD :lol: :lol: :lol:
Lycka till !!!
Garagekungen!
Tackar för tipset :D Åkte dit på jätteoljeläckage idag.... :( ser ut att komma från delningen mellan lådan och struten så då fixar man kanske två fel samtidigt :D
//B-O
GS455-71
Garagekungen
2003-07-01, 20:05
GS 455
Kolla nu mycket noga så att du inte spräckt struten med dina vibrationer - då det läcker... :roll:
Återkom om du stöter på patrull... Jag har TH400 boken till hands... 8)
Lycka till !!!
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.