handdator

Visa fullständig version : Höja B-body bak?

The Doc
2003-06-30, 16:52
Vill höja min 70-Satellite en aning i bakvagnen, vad kan ni för knep?
Hi-jackers eller?
GTX o Roadrunner är lite högre bak, är det bladfjädrarna som är orsaken?

MoPar66
2003-07-09, 18:35
Köpte fjädrar som träs utanpå dämparna funkar rätt bra. Men finns det inte längre plåtmojänger som sitter i änden på bladfjädrarna så man höjer bakre infästning till bladfjädern? Tror jag har sett sådana i Rogers custom katalogen.

Olle B
2003-07-09, 21:13
Testade med "Shackels" dvs förlängning av bakre bladfjäderinfästning.
Om fjädern är slut hjälper det ytterst lite!!
Ökade mina med 2" och vann ca 4mm vid måttet rakt ovanför hjulcentrum.
Satte dit Hi-jackers som funkar bra ur lyftsynpunkt,, vägbulorna går att passera nu!
MEN,,, Bilen blir svajig och slingrig...
JAG skall fixa till mina fjädrar i vinter, det är nog den enda rätta lösningen.
Sedan med bra fjäder kan man kanske höja utan att bilen ormar sig med hjälp av Hi-J eller annat...
Olle B

MoPar66
2003-07-09, 21:20
Dessa extrafjädrar som jag har sitter utanpå gasdämpare så de lyfter bilen rätt bra, lika mycket som hi-jackers ,bilen funkar alldeles ypperligt både över bulor och väghållning.
Sidan 483 i Hansen Racing#15 art nr 81460

The Doc
2003-07-11, 14:24
Tackar för tipsen!
Ska nog testa fjädrarna.

MoPar66
2003-07-11, 14:55
Ett litet tips som man bör göra vid montering ,man spänner ju fast dessa på dämparen och då finns det en risk att de glider upp och blir lösa ,så för att föhindra detta så svetsade jag fast en ring på dämparens övre del så att det övre fästet till fjädern inte kan kasa upp .Så de ser ut som ett upp onervänt fjäderben typ.

MeFirstCharger70
2003-07-20, 18:12
Jag har Highjackers bak, men gillar dem inte.. Bilen blir för hög bak, och dessutom gungar den obehagligt i högre hastigheter... Just nu har jag inget tryck i dem, vet inte om det är så bra att köra så, men bilen ser snyggare ut när den inte bakänden är 10 centimeter högre upp än fram..

Har tänkt sätta helt vanliga, dock kvalitets dämppare både fram och bak, så att karossen står "horisontalt" rakt...

Gunnar
2003-10-23, 07:48
Undrar om det är så bra att svetsa i en stötdämpare...!?
Det är ju en sluten behållare, kan bli en bra smäll...

MoPar66
2003-10-23, 17:07
Undrar om det är så bra att svetsa i en stötdämpare...!?
Det är ju en sluten behållare, kan bli en bra smäll...
Jodå Gunnar det går alldeles utmärkt att svetsa i stötdämparen om du läser riktigt noga så ser att jag skrev att man skulle svetsa fast den i övre delen av stötdämparen det sk dammskyddet inte den olje/gasfyllda delen.
Jocke