handdator

Visa fullständig version : Projekt GTO 69 av Goat 69

Kurgan
2005-03-04, 09:50
Då inte Fredrik får ändan ur vagnen så lägger jag upp en liten projekttråd om hans bil och motorrenovering.

Fredrik har ju alltid varit så glad och stolt att han hade en 455" under huven, trots att det skall sitta en 400" i hans bil.
Då inte bilen gick som han tyckte den skulle göra under sommaren 2004 så inhandlades ett nytt insug, Edelbrock RPM Performance, en ny Edelbrock Quadraport samt ett par Hooker headers. Vart ju klar skillnad framförallt så gick bilen rent och snyggt genom hela registret mot när hans "sunkiga" Holley 750 satt på plats.

Under sommaren vart det ganska många mil med mig bakom ratten och jag tyckte att maskin inte kändes så pass pigg som den borde vara. Tyckte att Fredrik efter säsongens slut skulle slå isär maskin och gå igenom den...

Sagt och gjort, Fredrik fick hjälp av Micke på Speedworks att lyfta ur maskin sedan körde jag in den till Tommy Flitt.

Det var nu det började: Maskin var till en början inte en 455" utan en liten "flugsmälla" på 400". Det är ju iofs bra då han ska ha en 400" under huven original.
Det som inte var bra var det att maskin var tokslut. Ramlagren tokslut, kamdrivning lika så, troligtvis hade den "rappat" över t.om. Kammen hade börjat gå ner sig mm, mm.

Nu har det inhandlats; Nytt kamkitt med lyftare, kamdrvivning, fjädrar, kam (lite vassare) och allt som hör till, ARP-bult till hela maskin, fördelare, smidda kolvar, converter med lite högre stall, alla nya lager, samtliga packningar samt en ny förgasare då Tommy tyckte att Edelbrocken var för raggare. ;) Nä men Tommy tyckte att den är bättre att få att gå bra över hela registret samt plocka ur lite mer effekt.

När Tommy mätte upp maskin så visade det sig att den var borrad 0.30 och numera är den borrad 0.40. Stakar är vägda och "viktade".

Mer info kommer då maskin börjar sättas ihop av Tommy, han är för närvarnade på semester i Australien.

Same
2005-03-04, 13:21
Sjukt snygga GTO 69:orna. Judge:arna är ju helgrymma också. I samma klass som 66:orna enligt mig.

Kurgan
2005-03-04, 18:36
fredriks är faktiskt helt ok. ;)

Han har ju "optionpack" på med varvräknaren på huven och vingen bak... E väl samma som sitter på Judgen om jag inte missminner mig.

Hugger
2005-03-04, 18:59
Då inte Fredrik får ändan ur vagnen så lägger jag upp en liten projekttråd om hans bil och motorrenovering.
Trevligt! 8)
..tänk att han får hjälp med det också. Du skämmer bort honom Jeppe! ;)

Det var nu det började: Maskin var till en början inte en 455" utan en liten "flugsmälla" på 400".
bättre liten o rapp än stor o slapp som det brukar heta.. :lol:
Det blir nog fin fint det där :twisted:

Då blir det förmodligen mycket såna här övningar för Fredda i sommar ;)

http://bilder.camaro.nu/goat69_01.jpg

Formula
2005-03-04, 23:22
Mycket snygg bil!!! Jävligt snygg!!!!

Kul att hjätat få sig en renovering också, hoppas ni får bra snurr på den!
Lycka till!

Mvh Formula

Goat 69
2005-03-09, 20:32
"flugsmälla" - Bahh...Kurgan yrar igen som ni märker...

Goat 69
2005-03-10, 06:45
Är det någon som kan hjälpa mig sänka kostnaderna genom att sälja fjädring, dämpare och ev. andra väghållningsprylar så välkommnas detta.
Är även lite smått intresserad av att köpa däck/fälg men det får bli om det dyker upp ett riktigt bra tillfälle, annars får det vänta till nästa vinter.

Nisse Hult
2005-03-10, 08:41
Om vi ska hjälpa dej att sälja prylarna så blir det ju 50 % provision. :D

Goat 69
2005-03-10, 08:47
Nej fan..jag menar att jag vill köpa!!
Jag kanske var lite otydlig, det var ju tidigt på morgonen...

Kurgan
2005-03-12, 14:48
Är det någon som kan hjälpa mig sänka kostnaderna genom att sälja fjädring, dämpare och ev. andra väghållningsprylar så välkommnas detta.
Är även lite smått intresserad av att köpa däck/fälg men det får bli om det dyker upp ett riktigt bra tillfälle, annars får det vänta till nästa vinter.

Hade inte du ett komplett fjäder/stötdämparkit låg och väntade nere hos Persåkers?

Formula
2005-03-12, 15:01
Tycker inte du skall byta dom fälgarna du har, de är skitfräcka!!!

Formula

vigg
2005-03-13, 21:05
Tja fredrik!
Tycker också att fälgarna dina e helt ok!..vad har du tänkt dig för stuk på dem nya då..pro-touring 17-18" ellé?

Goat 69
2005-03-14, 08:05
Tja Jimmy..
Ja, de är schyssta men framfälgarna är lite skadade och är uppviktade en hel del.
Precis som du säger kommer det att bli ca: 18 tummare, jag tror att det kan bli American Racing..jag vill ha ett slags pro-touring fast med en känsla av 60 tal..hänger du med?
Fast exteriört som hjul och lack etc. får vänta till nästa år, nu är det insidan som räknas..

Goat 69
2005-03-14, 08:11

Hade inte du ett komplett fjäder/stötdämparkit låg och väntade nere hos Persåkers?

Jo, men han har ju flyttat rakt ut i skogen...

Goat 69
2005-03-14, 08:12

Formula

Jodå..de är schyssta, och jag åker på dem tills jag hittar ett gäng feta american racing fälgar för en spottstyver..he..he..

Kurgan
2005-03-16, 16:56

Formula

Jodå..de är schyssta, och jag åker på dem tills jag hittar ett gäng feta american racing fälgar för en spottstyver..he..he..

Kom ihåg att dom är värsta klenoderna, Brillan åkte ju nästan en tia med dom på strippen innan du handlade dom.

Jimmy - Bara handla dom av Freddan när han ska göra sig av med dom, då är dom tillbaka i familjen Gustafsson igen... ;)

Kurgan
2005-03-29, 17:27
Nu har Tommy börjat med maskin. Kommer nog inte bli klar denna vecka då vår maskin till Lemansen skall upp til Värmland för bromsning innan.

Skulle tro att Freddes 400:a blir klar under nästa vecka tidigast.

Uppföljning kommer...

// Jeppe

Goat 69
2005-03-29, 21:51
Jaha..så hamnade man på anexet som vanligt.. :lol:

Hugger
2005-03-29, 23:40
du har väl själv valt att sitta där.. :lol: ;)

Då inte Fredrik får ändan ur vagnen..

Kurgan
2005-03-30, 09:35
Jaha..så hamnade man på anexet som vanligt.. :lol:

Du behöver den tiden, du skulle väl fixa i ordning lite under huven innan maskin åker i... ;)

Goat 69
2005-03-30, 19:03
Ja..eller hur!?
Hur fan ska jag få plats att göra det i mitt garage??
Nä..jag måste ha större..NU!!!

Hugger
2005-03-30, 21:54
Ajdå, men har inte du kontakter i den branschen?
Kanske Kurgan kan fixa så att du får tränga in dig hos Brill&Co..?
Hoppas att det löser sig i vilket fall.

Goat 69
2005-03-31, 07:57
Nja..på fatigheter och kontorsytor på A lägen har jag bra kontakter, men när det gäller garage i norrort så är det värre tyvärr..vet du när beställningen på nos emblemet kommer iväg ännu?

Goat 69
2005-04-02, 09:26
Så var det dags...snurran är klar och ska till slut i bilen, nu återstår bara att försöka hitta en biltransport för att få bilen till Haninge..kanske någon har en bra kontakt..isåfall ring gärna..0709-107300

Kurgan
2005-04-02, 18:42
Fråga till!!

Någon som har ett transportstativ för Pontiac?

Vi vill inte ställa Fredriks nyrenoverade maskin med det nya fina Millodon tråget direkt på ett flak...

Någon i Stockholmstrakterna???

// Jeppe

Nisse Hult
2005-04-02, 20:25
Så var det dags...snurran är klar och ska till slut i bilen
Fan vad sugen jag blir...
Mina toppar + insug + förgasarjustering + x-pipe + skruva dit lådan + ny oljefilterplacering +++ är kvar.
Och snart är våren här... Jag får kasta ut käringen (med ett R)
och flytta kudden till garaget! :D

maskin med det nya fina Millodon tråget direkt på ett flak...
Rädd för repor??
Haha. Just kidding. :D
När jag flyttade senast så var det vinter och reservmotorblocket lades på en renaultmotorhuv som kopplades till dragkroken. :D
Vid nästa vända hade det töat så lillebror fick sitta bak i en herrgårdsvagn med blocket på en säckkärra.
TYVÄRR har jag inga bilder av det hela. Det var innan digitalkamerornas tid. :(

Kurgan
2005-04-09, 12:46
Så, nu är maskin flyttad och den kommer åka ner i bilen i morgon söndag.

Micke på Speedworks kommer låna ut lokal samt sig själv till hjälp.
Maskin ser bra ut nu, i sin nya kalsongblåa originalfärg.

Även en ny rattstång kommer monteras med tändningslås som sitter på sidan i panelen.

Rapport kommer efter provtur i morgon. :)

Formula
2005-04-09, 23:44
Så, nu är maskin flyttad och den kommer åka ner i bilen i morgon söndag.

Micke på Speedworks kommer låna ut lokal samt sig själv till hjälp.
Maskin ser bra ut nu, i sin nya kalsongblåa originalfärg.

Även en ny rattstång kommer monteras med tändningslås som sitter på sidan i panelen.

Rapport kommer efter provtur i morgon. :)

Som sagt rapportera! Gärna med bilder eller film!

Formula

Kurgan
2005-04-12, 09:15
Jaha, då var maskin på plats i bilen. Det tog en j-vla tid efter strul med massa småsaker.

Den startade till slut då vi kom på att rotorn snurrade åt "fel" håll på en Pontiac. :(
Snabbfix med flytt av tändkablar sedan hoppade den igång direkt...

Nu ska den upp på "rullarna" hos Tommy Flitt inom en snar framtid för justering av förgasaren samt lite effektmätning. :)

Vi filmade en del under mekandet samt under uppstarten, ska se om Fredrik vet hur han gör för att få upp den på nätet.

Återkommer!

// Jeppe

DusterV8
2005-04-12, 16:00
kul att det går framåt! vad kostar det ungefär för en vanlig dödlig att få tid på rullande landsvägen?

Formula
2005-04-12, 22:48
Jaha, då var maskin på plats i bilen. Det tog en j-vla tid efter strul med massa småsaker.

Den startade till slut då vi kom på att rotorn snurrade åt "fel" håll på en Pontiac. :(
Snabbfix med flytt av tändkablar sedan hoppade den igång direkt...

// Jeppe

Fel håll! Du menar rätt håll! :wink: :D

Formula

Nisse Hult
2005-04-13, 03:34
Om det är "Clockwise" så är det åt rätt håll! :D

Kurgan
2005-04-13, 10:27
kul att det går framåt! vad kostar det ungefär för en vanlig dödlig att få tid på rullande landsvägen?

Vet inte vad Tommy tar, men det ingår alltid bromsning av maskin när han bygger en åt dig.

Nu hade han inga grejor för att sätta upp en Pontiac i bänken så därför får vi köra den på rullarna istället.

DusterV8
2005-04-13, 19:12
ok får helt enkelt ringa han... elände me hemmabyggd maskin, fick med bromspapper på 350:n i chevellen den va byggd av jarri konolla och känndes som massa hästar men de va ju bara en snäl och välbygd maskin på 284hästar.. man lär väll bli deppig när man får veta sanningen om hur många få det är i den dära hispiga 340:n

Kurgan
2005-04-13, 21:25
ok får helt enkelt ringa han... elände me hemmabyggd maskin, fick med bromspapper på 350:n i chevellen den va byggd av jarri konolla och känndes som massa hästar men de va ju bara en snäl och välbygd maskin på 284hästar.. man lär väll bli deppig när man får veta sanningen om hur många få det är i den dära hispiga 340:n

Tommys Rullar klarar "bara" 400hk, men du kan nog lyfta maskin om du tror du har mer så kan han köra den i bänken istället...

DusterV8
2005-04-15, 22:55

Tommys Rullar klarar "bara" 400hk, men du kan nog lyfta maskin om du tror du har mer så kan han köra den i bänken istället...

jo hoppas på ca 400ärliga vet inte ritkigt hur mycket men det känns väldigt vass... kanske får ringa flitt och ge han specen på motorn så kanska han kan gissa på om rullarna räcker, borde väll gå åt närmare 500hästar på veven för att nå 400 på bakjhulen?

Kurgan
2005-04-18, 16:41
Edit: Hans bänk klarar 450Hk.

DusterV8
2005-04-18, 20:51
då bör jag vara på säkra sidan, ringer han imorron!

Kurgan
2005-04-19, 11:33
Tydligen har hans Co-värde instrument packat ihop. Men han sa att det skulle komma tekniker i veckan och reparera det...

Hoppas detsker snart så vi kan slänga upp Freddans GTO och tuna in förgasare och tändning på rullarna.

Kurgan
2005-04-29, 09:04
Idag hämtas bilen från en firma som fixat diverse el på bilen. Blinkers samt lysen har strulat fram och tillbaka i ett tag nu.

Hoppas på rullarna nästa vecka...

vigg
2005-04-29, 10:08
Edit: Han tar 450kg i bänk .

Shit pommes frites..det måste vara världsrekord!

vigg
2005-04-29, 10:11
Psst..Jeppe..hans bänk klarar betydligt mer än 450 hp :wink:

Kurgan
2005-05-02, 14:45
Psst..Jeppe..hans bänk klarar betydligt mer än 450 hp :wink:

Såg att jag skrev fel så han verkar skitstark. :p

Menar inte bänken utan hans rullande...