Visa fullständig version : Kickdown delay.
Min Challenger med 727 automat funkar helt fantastiskt,,nästan!
(Tror det är en Musclecar,,,den enda riktiga??) :D
Men den har nån sekunds tvekan när den skall göra kickdown från typ tvåan till ettan i ca 30km/tim eller trean till tvåan från 60!
Lådan har shiftkit och växlar upp som en dröm även vid fullgasväxlingar på 6000rpm.
Växlar även ner snällt och fint, men jag tycker den tar för lång tid på sig att fatta vad som gäller!
Har ställt länkaget med 1/2 varvs förspänning och utan glapp, något som kan fixas eller det bara är såhär??
MVH Olle B
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Jun/20036275491562830394879.jpg
Kan inte svara på detta, men om du är riktigt snäll så kan jag väl dela med mej av en "hemlig" länk till min sida :)
Hmm.... gäller samma fenomen på både 3->2 och 2->1?? Den aktiverar främre bandet vid kickdown 3->2 men inte 2->1.... kan ju iofs va governorn oxå... jaja, spekulationer......
Ladda ner den här, en PDF på 41Mb, men väl värd att ta ner.... 56 Sidor 727 Service manual!
http://www.chopper.nu/727%20torqueflite%20service%20manual.pdf
Vad är det för kit du har??
Om du nån gång funderar på att byta hus kan jag varmt rekommendera Turbo Action's Cheetah manuella.... finns med både normala och reverserade lägen, och FRAMFÖRALLT, kasta kickdownstaget i soptunnan :)
Tack för visat intresse,,Jag har verkstadshandboken,,den tjocka gula,,men tack i alla fall! :D
Vad gäller shiftkitet så har jag bara det som just shiftkit!!
Fanns bland den kvittopärm jag fick med bilen, och någon gång typ 79-80 var lådan inne på renovering och fick då även något som nämns som shiftkit!!
Fråga mig inte,,den funkar hursomhelst fint, inget slir växlar upp och ner bra, men man skulle som sagt vilja ha en snabbare nerväxling, lådans "betänketid" känns för lång? :?
Har inte jämfört med någon annan heller, inte alla som vill låna ut sin bil till nån som skall trycka plattan i backen!! :lol:
Ni är däremot välkomna att testa min så jag kan få ett utlåtande!! :shock:
Vad gäller kickdown staget så har jag den tredelade varianten, känns tajt och bra,,inte samma flex som i "onepiece" connector staget!
Men kanske en Lokar-kabel hade varit ännu bättre,,,,
Finns det inte nån trevligt placerad pysventil eller nåt?? :lol:
MVH Olle B
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Jun/20036278751193755370714.jpg
Garagekungen
2003-06-29, 19:58
Hej Olle !
Din bil ser helfräään ut !!!
Mycket generöst av dig, hur länge tycker du jag kan på "testa" din Challanger ??? Jag har ju aldrig haft en sådan och det skulle vara jätte roligt att få köra runt ett tag i en sådan - det kanske till-å-me e vanebildande... :lol: :shock: :wink: :lol:
PS. Jag looovar att du skall få ett utlåtande... :twisted:
Hej Olle !
Din bil ser helfräään ut !!!
Mycket generöst av dig, hur länge tycker du jag kan på "testa" din Challanger ??? :lol: :shock: :wink: :lol:
:twisted:
Det heter Challenger inte challanger :)
Garagekungen
2003-06-29, 20:37
Jajajajaja.... :wink:
Jag går med på vad som helst, bara jag får gasa lite... :twisted:
PS.
Det går ju inte att få Durangon att rita (konstant AWD) :roll:
Garagekungen!
Tack för ditt engagemang,, men tyvärr är du diskad!
INGEN som kallar min bil för Challanger får testa den!!
Sorry,, men du kan ju alltid logga in som ny användare och göra ett nytt försök!! :lol:
Skriv efter nu,,,
Challenger,Challenger,Challenger,,,,baggis!
Min ritar två streck, har nån suregripaxel,, men bara så länge du håller gasen nere! :D
Hursom helst,, Ni Ford eller Cheva ägare som tjuvläser det här,, har ni omedelbar nerväxling?
Kör singleplane insug nu, hade ett dual ifjol, men jag tycker jag har mer vrid nu och lådan reagerar väl på det som en faktor för att bestämma sig för nerväxling eller ej?!
Skall försöka tajta upp staget ännu mer när solen kommer fram och inbjuder till lite körning!
MVH Olle B
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Jun/20036291624988059459901.jpg
Garagekungen
2003-06-29, 21:48
Challenger,Challenger,Challenger, Challenger,Challenger,Challenger, Challenger,Challenger,Challenger, Challenger,Challenger,Challenger, Challenger,Challenger,Challenger, Challenger,Challenger,Challenger, Challenger,Challenger,Challenger.....
JAG LOVAR ATT ALDRIG MER SKOJA OM DIN BILS STAVNING !!!
- får jag köra nu ??? :? :) :D :lol: :twisted: snälla
1/2 sekund låter lite långsamt. Durangon behöver väl ca 1/4 sekund, och FORDEN (original FMX = helt utan elekronik) tog väl mindre än 1/4 sekund.
Jag kan kolla med en kompis jag har i Dalen som är Mopar freak och dessutom mekat dessa i många år (om du vill). :D
Nova67ss
2003-06-29, 22:20
Th350 har vacum ledning till kickdown och med lite vassare motor följer sämmre vacum (som iofs e bara en av detaljerna för ett lyckat kickdown) som gör att man inhandlar en vacummodulator med ställbart vacum nivå..
vet inget om mopar lådor men om vacumline finns kan ju det vara ett förslag varför dett dröjer just mellan 2-1 kickdown....
Th400 hade elkickdown solenoid...
Challenger Challenger.. jag stavade rätt?? provtur kommande??? :lol:
Stingray
2003-06-29, 22:49
*ASG* Challanger.... ???
Får jag låna din Challenger så ska du få ett utlåtande..
Förresten, min bil växlar ner direkt jag lägger i spaken :P
Stingray
Nädu, FÖRST måste du släppa gasen, SEN måste du trampa på en stor pedal på golvet, SEN kan du dra i din spak(:!:).... ;)
Olle
Kastade ut frågan på ett forum i USA, och svaren var väl ungefär vad man skulle kunna gissa....
Förutsatt att allting är ok, dvs banden justerade, oljenivån riktig och länkaget justerat så lutar det åt att det är shiftkitet som inte är riktigt med på leken...
Har du några andra problem med lådan?? Att den stannar på 3an vid rödjus t.ex. Slirar nån gång?? Växlar riktigt i övrigt, både upp och ner??
Tycker resonemanget verkar stämma... bytte från aut ventilhus till manuellt, och en av dom riktigt stora skillnaderna var just hur snabbt lådan växlar.... med det manuella är det "instantly"... rycker i kryckan, och pang så ligger nästa växel i...
Nova76ss
727an har inget vacum som kan trassla, å andra sidan har den ett kickdownlänkage som MÅSTE funka, annars brinner det lameller (vilket man då slipper med ett manuellt hus) :)
/Stefan
Tack Mr Baging.
Dom undrar väl om alla Svenska jänkare har samma AT-fel "overdär"!!
Satte själv in en fråga på Moparts men fick för lite svar så jag testade denna sida,,,,dessutom är AT sidan lite grå för mig med termer som man som novis skulle behöva utreda.
Tänkte ev plocka ner lådan i vinter för att se om man kan lära sig något om innehållet!!
Nej den växlar upp smidigt som fanken.
Om man bara ger lite gas sitter trean i innan 30km/t.
Varvar man lite kanske vid 50,,Gasar man växlar den så man får lite nigning vid ca 5000rpm,,tittar BARA på varvräknaren när jag gasar! :lol:
Det enda "skumma" skulle vara mitt "höga" varv vid jämn fart 100,, då visar räknaren ca 3.700-3800 vilket låter för högt.
KAN vara feljusterad original tach?? :shock:
Eller nån form av slipper i lådan?
Kör med 3.23 så jag borde nog ha högst 3k.
Man har ju ingen aning om hur ifall det slirar när man inte vet hur helgrepp i lådan skall kännas.
Det här med manuellt hus påverkar det något i vanlig körning?
Funkar min slapstick som innan med ett sånt kit?
INFO, INFO !! :D
Får väl sätta ut en stor skylt i bilen nästa gång det är Mobilia träff i Malmö och bra väder:
Önskas:
"Provkörning av någon som vill trycka plattan i botten"
Hoppas man får svar!
MVH Olle B
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Jun/20036295020907396357212.jpg
Garagekungen
2003-06-30, 08:32
3,800 - 3,700 RPM i 100 km/h och 3.23.... :?
Låter som om du har en skapligt "hot" converter (5,000 - 5,500 RPM stall...) eller väldigt små bakhjul (ca 16" total höjd... :lol: ) om dina siffror stämmer.
Slirar lådan så mycket borde det lukta som ett kaffe rosteri om bilen efter 5 mil... :shock:
Jag åkte med 4.11 och 28" höjd på däcken och det ger 3,000 vid 100 km/h (när man har original converter = ca 4 % slip).
3.23 och 25" däck (ganska nära original höjd) ger 2,750 RPM med 5% slip i convertern. :D
Låna en tändställnings lampa med RPM visare och kolla varvräknaren mot den, det ger en snabb indikation om din RPM meter är OK.
Hoppas detta hjälpte dig något.
BjarneBärsärk
2003-06-30, 14:20
Hmm, det kan inte bara vara så att det är vacomfjädern till sekundärsteget på förgasaren som är liiite för hård så att den tvekar lite när du smaskar ner pedalen i golvet på din fräääna CHALLANGER :D
Opps, Challenger ska det vara.....
Och Du Nova 67...jag har fattat det som att vacuum modulatorn styr oljetrycket i Th350'n men att det är vajjern som har kickdown funktionen??
Jaja, jag är van vid Th400:or, så det förklarar väl kanske saken :!:
Nja,,tror INTE att lådan slirar så mycket.
Kört ca 500mil med samma utslag på varvräknaren.
Originalrallyeinstrumentet kanske inte är världens mest korrekta precisionsinstrument,,men 1000 varvs fel!!
OK skall kolla det innan vi fortsätter diskutera ämnet. :oops:
Kan ju vara så att jag inte har nån originalconverter heller.
Kan man ha en 5000 varvs och ändå använda bilen som cruizingfordon?
Som sagt AT är en "gråzon",,,(ännu)! :lol:
Hur var det med manuellt hus?
Kan man göra en del kollar och justeringar bara genom att ta bort bottenplattan?
Kollar varvet så fort jag kan,,men det finns ju tyvärr inte tid till allt på en gång,, har andra projekt på G oxå!! :D
MVH Olle B
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Jun/20036301139554261266409.jpg
Nix, en 5000-varvs turbin tror jag inte du skulle gilla att cruisa med, det går nog helt enkelt inte :) I stort sett kan man väl säga att du behöver varva ca 5000 innan bilen rör sej överhuvudtaget :)
Att plocka isär en 727 är inga konstigheter bara man har hyfsat ordningssinne, en liten dos tålamod och några få specialverktyg.... inga konstigheter, typ draghammare, liten momentnyckel och låsringstänger.... En bra bok i ämnet förutsätter jag att man skaffar sej (om man nu inte har alla tjocklekar på axialbussningarna i huvet förståss :) )...
Manuellt hus = INGEN automatik alls!!! Du måste växla bilen helt manuellt hela tiden, växlarna bara smäller i (högre tryck i lådan bl.a.) och är väl kanske heller inget att rekommendera för den cruisingbitne ;) Dock håller grejerna bättre om man nu gillar att trampa på ibland (för det mesta) :)
Bara byte av hus är i stort sett en skitsak som nästan (brasklapp) vem som helst klarar av ;)
Vissa justeringar kan man göra ja, men man bör nog veta vad man ändrar först.... DÄREMOT, Olja & Filterbyte i samband med justering av banden skadar ju inte att göra då och då... främre bandet kommer du åt utifrån, och bakre måste tråget ner för att kunna justeras...
Här är lite av dom grejer du hittar i en 727 :)
http://www.chopper.nu/dart/images/egna/DSC03275-01.jpg
Hmmmm..... vad är det för projekt du yrar om??? Tycker mej känna igen dom där grejerna.... har sett ett par såna där utanför garaget nån gång för läääänge sedan :lol:
Förresten, ett svar från en av de kunnigaste jag har kontakt med.... :
"Sounds like a problem in the valve body.Possibly tight shift valves in the bores,or incorrect 1-2-3 shift springs"
/Stefan
Tack för infon,
Då var det bara nån fråga kvar! :oops:
Manuellt och växlarna smäller i,,, kan man växla mjukt ifall man inte gasar utan växlar vid 2.500-3000?
Kör nästan alltid "manuellt" nu.
Kan man behålla slapstickfunktionen?
Bilen är renoverad i lådan för max ett par tusen mil sedan.
Detta var dock 1980.
Den kördes till 1984 och har sedan dess stått i malpåse i typ 15 år.
Har bytt en hel del grejor som åldrats.
Hela motorn är totalrenoverad ner till lager,borrning osv.
Bytt Bromscyl o main.
Bussningar och bromsslangar.
Alla viktiga delar,, dock inte fönstergummi osv.
Finns det något i lådan som kan tagit skada av ett långt stillestånd och att det helt enkelt bara är lite oxid eller guck nånstans på fel ställe som gör lådan lite seg?
Finns det något fungerande "Automatlådeundermedel" typ wynns eller liknande som är värt att testa isåfall?
Rädsla för pillandet har jag inte.
Bytte tex Toppackning på min 97:a Toyota häromsistens,,det var pilligt jämfört med gjutjärnsprylarna,, men som man sett och (inte förstått!),,lådan är nog LITE Värre!! :lol:
Har gott om plats iallafall så och de verktyg du räknade upp finns i lådorna .
Men nåt sköljmedel kanske hjälper? :D
MVH Olle B
Garagekungen
2003-07-01, 08:25
Hej Olle !
När det gäller 5000 rpm turbin så har jag bara erfarenhet från den Camaro jag var "crew chief" på (ChSB + TH350 manuellt v-hus + 5000 - 5500 rpm Converter). 10.28 sek@ 222 km/h på radialdäck lämnade de flesta bakom sig... :twisted:
Den körde man i konstant fart (50 km/h) på 2500 - 3500 rpm och den krävde ca 2000 - 2500 rpm för att rulla ut ur garaget. Start vid rödljus (efter andra bilar = inte snabbt) kräver ca 3000 - 4000 rpm. 8)
Detta genererar MYCKET värme i automat oljan vilket kräver extra god kylnings effekt, samt att bränsle förbrukningen hamnade på minimum 3 - 3,5 liter/mil (i vårt fall). :shock:
Mjuk växling
Så länge du ligger på ett varvtal VÄL UNDER det varvtal där turbinen "hugger i" upplevs inte växlingarna som hårda - då turbinen helt enkelt "slirar" och på sätt döljer den snabba växlingen. Dock hörs ett "dunk" vid växling. :oops:
Du bör nog åka med några bilar som har olika stall rpm på turbin innan du bestämmer dig för vilket rpm som du tycker känns rätt. Åk gärna mer än bara "runt kvarteret" då höga rpm i längden kan kännas besvärande men runt kvarteret är det helt OK... :roll:
Ha det så bra !
Kakmonster
2003-07-01, 08:48
Garagekungen!
Sorry,, men du kan ju alltid logga in som ny användare och göra ett nytt försök!! :lol:
Skriv efter nu,,,
Min ritar två streck, har nån suregripaxel,, men bara så länge du håller gasen nere! :D
Hursom helst,, Ni Ford eller Cheva ägare som tjuvläser det här,, har ni omedelbar nerväxling?
Kör singleplane insug nu, hade ett dual ifjol, men jag tycker jag har mer vrid nu och lådan reagerar väl på det som en faktor för att bestämma sig för nerväxling eller ej?!
Skall försöka tajta upp staget ännu mer när solen kommer fram och inbjuder till lite körning!
MVH Olle B
Hmm som cheva ägare som tjyvläser så måste jag konstatera att jag inte har nått problem med fördröjning vid nerväxling!! men föresten nerväxling??? det är väl bara å hålla plattan i mattan och vipps så har man två svarta ränder!!!! :D
har man taskigt med mos i bitarna kanske man måste hålla på och växla ner :P
Garagekungen!
Skriv efter nu,,,
MVH Olle B
Hmm som cheva ägare som tjyvläser så måste jag konstatera att jag inte har nått problem med fördröjning vid nerväxling!! men föresten nerväxling??? det är väl bara å hålla plattan i mattan och vipps så har man två svarta ränder!!!! :D
har man taskigt med mos i bitarna kanske man måste hålla på och växla ner :P
Hörru kakmoster...nu varu ju taskig..tänk på att dom åker moppar....dom e inte vana vid att det händer mer än att motorljudet ökar när dom fäller ner pedalen :twisted:
Hörru kakmoster...nu varu ju taskig..tänk på att dom åker moppar....dom e inte vana vid att det händer mer än att motorljudet ökar när dom fäller ner pedalen
Närsomhelst ,, varsomhelst!!
Bara kom med era gamla chevor!!
Börjar faktiskt bli lite trött på att "putsa" BMW M3:or och Porsche Boxrar!! :D
Kunde vara kul med ett gjutjärnsrace!
Angående Manuella shiftkitet/ valvebody.
Den växlar ju snyggt och fast vid uppväxlingar, egentligen är det bara dom snabba nerväxlingarna jag är ute efter,, finns det nåt "Tvättmedel" ??
MVH Olle B
finns det nåt "Tvättmedel" ??
Inte vad jag hört talas om i alla fall.... enklaste kan ju iofs vara att byta olja/filter och samtidigt passa på och justera banden....
Tack alla!!
Måste erkänna att jag är sugen på att justera/spänna banden.
Om jag tar bort tråget kommer jag alltså åt att justera bägge banden!
Utgår från att det regnar nån dag under semestern och då kan det vara kul med lite nyttig göra!
Hur och var spänner man dom?
Hur hårt,, kan man se ifall de är slitna?
Kan en justering påverka kickdown funktionen i positiv riktning?
Kanske bättre at öppna botten och börja fråga sen,,men åter till första Q,,,
Kan man justera allt med bara tråget väck?
Angående race,,,
Försökte provocera en viss herr Zlatan till ett rödljusrace här nere i Malmö förra sommaren,, han hade inner med sin nya fina röda ferrari,,,hängde ut genom rutan och var cool mot några polare bakom,, gasade lite och jag var beredd!!
När det slog om smet han iväg åt höger!!
Hade kanske inte varit bra för "affärena" att gasa mot en 30 år gammal gul bil!!
Lades till högen av race man borde gjort!! LOL!!
Best Olle B
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Jul/2003727973448210887985.jpg
Denna bil med original matching# 340 och 4speed manuell pistolshifter kan bli din för 140K!!
Jodå, du kan justera allt med bara tråget borta :)
Främre banded justerar du helt utifrån.... behöver inte ens ta ner tråget ;)
Eftersom banden sköter kickdown så kan du ju få positiva effekter av en justering.....
Om du vill justera bägge så gör du såhär:
http://home.swipnet.se/~w-31276/musclecar/kickdown.jpg
och
http://home.swipnet.se/~w-31276/musclecar/low_reverse.jpg
Konverteringsprogram som tar "precis allt" hittar du på min sida under länken "Tech": http://www.chopper.nu/dart
/Stefan
Slick Mo Fo
2003-07-04, 19:04
Kollar varvet så fort jag kan,,men det finns ju tyvärr inte tid till allt på en gång,, har andra projekt på G oxå!! :D
MVH Olle B
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Jun/20036301139554261266409.jpg
Jag vill provköra dina andra objekt!! Challanger Challanger Challanger :lol:
Sorry Wrong spelling!! :D
Vad gäller yttre bandjusteringen,, kan man göra det med 3" headersen på plats?
Orkar knappt lyfta bilen för att kolla i detta usla väder,, går det??
Skulle egentligen varit ledig för att crusa runt i Västerås!!
Undrar om man missar nåt??
MVH Olle B
MR Baging eller nån annan 727 guru,,: :D
Har fått en massa tips om att flytta upp min shiftpoint genom att svarva av lite vikt från originalgovernor vikterna.
Har även lyckats få fram vad dom väger som original!
Någon som KAN DET HÄR,, och kan ge en vink av vad man kan/bör kapa i vikt för att flytta punkten typ 500 eller 1000 varv uppåt!!
MVH Olle B
Har letat och letat efter mer info om detta, men det bästa jag kan komma upp med är det här :)
There used to be several high-upshift (i.e., lighter) governor weight sets available for the later (large-dia.) governor setups from apps. as diverse at RWD Colts to 4-cyl. Jeeps!
However, most of the larger tranny shops that specialize in T'Flies can hook you up. One guy who knows this setup inside out is Rick Allison, proprietor of A&A Transmission in Camby, IN.
A&A Transmissions har webida med shop där du kan beställa olika vikter...
Kika på: http://www.aandatrans.com/
En annan bra sida att förkovra sej på, om du inte redan sett den är:
http://www.allpar.com/mopar/torqueflite.html
/Stefan
Tack Mr B
Printade ut 24 sidor!!
Fick 5 sidor trimtips från en jänke i natt, så nu är i allafall teorin "hemma"!!
Ingen som sitter och håller på nån form av "trimfjädrar" som sitter mellan vikterna!?
OK,, jag läser in idag och delar senare i veckan,, man kan tydligen svarva av lilla vikten enligt ett flertal bilder jag fått, påverkar både låg/mellan och hög växelpunkten.
Fjädern lär påverka bara högpunkten medan stora vikten bara låg/mellan!!
DET ÄR MYCKET MED DET TEKNISKA!!
MVH Olle B
Dom där 5 sidorna trimtips?? Inget du kan vidarebefordra kanske?? :)
Har dragit dom sista bultarna på 727an i kväll, så NU ÄNTLIGEN är den klar att hamna i bilen igen.... man får inte ha bråttom.... :roll:
Skickar dom i ett privat mail!
Dom är stora tack vare ett antal dåliga bilder!
Huvudsakliga infon är att det är stora vikten som bestämmer låg/mellan shiftpoint.
Lilla vikten hög,, OCH låg/mellan.
Fjädern mellan styr bara högpunkten.
Du råkar inte ha nån fjäder liggandes??
OK, länkarna är 1,5 och 3Mb stora,, skicka ett mail till mig så länkar jag dom!
olle.briselius@telia.com
Ha det MVH Olle B
Ledsen, var hos den lokala 727-gurun igår och hörde mej för om dina vikter/fjädrar, men han hade ingenting kvar..... :cry:
Kör ju ett manuellt hus, så jag har aldrig behövt fördjupa mej i ämnet....
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.