handdator

Visa fullständig version : Banta!(bilen)

Formula
2005-02-16, 13:11
Hej!
Undrar om någon har bra tips på hur man får ner vikten på bilen. Jag vill inte banta bilen för mycket då jag försöker hålla den ganska original som möjligt. Vill altså inte ta ur hela inredningen eller skaffa plastrutor. Jag har bytt till plasthuv och det gjorde gott. Skall ev ta bort högtalarna bak :roll: (inte mycket vikt, men det hjälper väl lite)...

Några bra förslag på vad man kan göra?

Formula

Stefan N
2005-02-16, 20:52
Så byta stolar är för stort ingrepp då!??

Nisse Hult
2005-02-16, 21:17
Det låter som en svår kompromiss.
Högtalarna ska du väl ha kvar... Lite tyngd över bakaxeln är bara bra.
Flytta batteriet dit också.
Elhissar väger lite samt alla gamla kola och småskruv i handskfacket.
Bilstereo är onödigt.
Kofångare i kromad plast hjälper en hel del.
155x60x13 fram kanske...
Tectyl & grusfri innunder gör sitt till.

Lite vilda tips kanske men det är en svår balansgång.

Formula
2005-02-16, 22:04
Så byta stolar är för stort ingrepp då!??

Hur mycket vinner man på det? Jag har ju ingen "el" i min. Borde inte bli så stor skilland? Eller?

Formula

Formula
2005-02-16, 22:11
Det låter som en svår kompromiss.
Högtalarna ska du väl ha kvar... Lite tyngd över bakaxeln är bara bra.
Flytta batteriet dit också.
Elhissar väger lite samt alla gamla kola och småskruv i handskfacket.
Bilstereo är onödigt.
Kofångare i kromad plast hjälper en hel del.
155x60x13 fram kanske...
Tectyl & grusfri innunder gör sitt till.

Lite vilda tips kanske men det är en svår balansgång.

Det var bra tips! :)
Tänkt på det där med högtalarna... Inte bestämt mig än!

Batteriet sitter bak!

Finns inga elhissar... Småskruv etc är redan borttaget! :lol:

Plockat ur plastmattorn bak, var gärna kvar dem fram (men kanske inte när man rejsar)

Har bytt till 225mm däck fram istället för 235mm.

Formula :D

Rune
2005-02-16, 23:06
byt ut kromspökena mot ett par i aluminium, ser ju förjävligt ut men

Nova67ss
2005-02-24, 07:45
Om det inte redan är gjort så viktar all tjärpapp mattor och sk, "sound deadener" grejer MYCKET,, har för mej jag lastade ur ca 50-60 Kg ur min -67 firebird...

servostyrning?? byt till manuell fixar 6-7 Kg, alu insug istället för gjutjärns dito + vattenpumpen + headers gör en del Kg det oxå..

Har bilen trasig ac?? kasta ut allt som hör till den, sitter mängder med vacumklockor på diverse ställen som bara är dödvikt OM du inte ska reparera den vill säja...

Hålsåga alla plåtförstyvningar som inte direkt har med bilens styvhet i säkerhets hänseende, specielt de bakom dörrpaneler o dylikt. finns några Kg och hämta även här som inte syns..

orginal stolarna är tunga i jämförelse med en racing stol + att du sitter säkrare i en racing dito OM du voltar OM bälten används.. :)

Bilen kommer att bli bullrig och lite skramlig, men det var bantning vi pratade eller hur.. :lol:

Magnesium fälga tar bort mycket vikt + att det blir på roterande massan dessutom, guld värt.. gäller även kardanen byt till alu alt kolfiber.. spar vikt på ställen det gäller... OK ok överkurs och dyrt... :wink:

Duster70
2005-04-11, 10:47
hmm går det inte o skaffa lite mer plast delar typ fram skärmar etc tar bort ganska mycket tyngd..

DusterV8
2005-04-11, 23:17
plastskrämar är ett bra förslag! skulle även pröva plastdörrar! om du inte e så orolig för att bli påkörd från sidan.. kofångare i plast är oxå bra!

Nova67ss
2005-04-14, 12:10
Inte alla "gat" klasser som tillåter så mycket plast.. desutom är det marginel vikt vinst om du ska ha plast som tål att lutas mot osv.. ta hellre och hålborra förstyvningar på befinntliga skärmar,huv m.m...

ska du "bara" racea på strippen så byt däcken till ännusmalare fram.... vikt att spara på roterande massa. :D

och alufälgar (race fälgar är LÄTTA) om nu vikt är intressant..

Formula
2005-04-15, 21:09
Tack för alla svar... Finns ju mycket att göra, men jag vill ändå behålla bilen någorlunda original. Nya stolar fram funderar jag på... Jag gick från 235 till 225 breda framdäck. :)

Kör alu fälgar...

Formula

Nova Jörgen
2005-04-15, 22:53
Byt till eftermarknads skivbromsar i fram, slopa bromsservot, sätt dit en ALUMINIUM huvudbromscylinder.
Släng servosturningen, ersätt med "muskelservo" :)
Ta den krägningshämmaren i fram.
Bygg egna TUNNA fästen till stötfångarna.
Aluminium kylare

Allt ovanstående gör någonstans mellan 20-40kg
i RÄTT ände på bilen

Värme paketet med tillbehör kan man också plocka bort utan att för den sakens skull sabba bilen. Det är ju skruvat alltihop. Har man en lite "rejsigare" bil så kör man sällan när det regnar och/eller är kallt ute.

Liten lätt modern generator som sitter i ett välbyggt aluminium fäste spar ytterligare kilon i fram på bilen.

Banta elsystemet, så tunna och korta kablar som möjligt, utan att offra funktionen förståss.

Ha de'

chief many horses
2006-02-17, 16:00
har ett par plastskärmar om du vill köpa.. väger ca 3kg styck
så med de sparar du minst 50kg

firebird400
2006-02-17, 23:03
Hur stor bensintank har du ? plåt väger.Inerskärmar, onödigt :-) Behöver du generator ?
mvh pmd

Formula
2006-02-22, 14:24
har ett par plastskärmar om du vill köpa.. väger ca 3kg styck
så med de sparar du minst 50kg

Vad vill du ha för dem? Skicka PM.

Formula
2006-02-24, 10:48
Tack för PM. Har svarat.
Har kollat upp vad de väger original och känner att det inte är värt jobbet.

Mvh